zondag, februari 16, 2025

Voorbeelden van sociale bewegingen die de afgelopen jaren met succes

Wat zijn enkele opmerkelijke voorbeelden van sociale bewegingen die de afgelopen jaren met succes gebruik hebben gemaakt van sociale media?

16-02-2025


De onderzoeksresultaten benadrukken een aantal opmerkelijke voorbeelden van sociale bewegingen die de afgelopen jaren met succes gebruik hebben gemaakt van sociale media.

Black Lives Matter

De Black Lives Matter-beweging, die in 2013 ontstond na de vrijspraak van George Zimmerman bij de schietpartij op Trayvon Martin, heeft sociale media op grote schaal ingezet om het bewustzijn te vergroten, protesten te organiseren en de stem van zwarte activisten en slachtoffers van politiegeweld te versterken. De hashtag #BlackLivesMatter is meer dan 44 miljoen keer gebruikt op Twitter, wat heeft geleid tot een aanhoudend nationaal debat.

#MeToo

De #MeToo-beweging, die in 2017 viraal ging na beschuldigingen tegen Hollywood-producent Harvey Weinstein, heeft overlevenden van seksuele intimidatie en aanranding in staat gesteld hun verhalen online te delen en daders verantwoordelijk te houden, zelfs wanneer het spraakmakende figuren betreft.

Klimaatstaking

De Fridays for Future/Climate Strike-beweging, geïnspireerd door het soloprotest van Greta Thunberg in 2018, heeft sociale media aangewend om mondiale, door jongeren geleide klimaatprotesten te coördineren en druk uit te oefenen op wereldleiders om actie te ondernemen tegen klimaatverandering.

March for Our Lives

In de nasleep van de schietpartij op de Parkland-school in 2018 gebruikten leerlingen van de Marjory Stoneman Douglas High School sociale media om de March for Our Lives-demonstratie te organiseren. Deze demonstratie trok honderdduizenden betogers die pleitten voor strengere wapenbeheersingswetten.

#StopAsianHate

Na een toename van anti-Aziatische haatmisdrijven tijdens de COVID-19-pandemie heeft de #StopAsianHate-beweging sociale media ingezet om het bewustzijn te vergroten, incidenten te documenteren en steun en activisme te mobiliseren ter bestrijding van racisme en geweld tegen Aziatische Amerikanen.

 

Black lives matter

De Black Lives Matter-beweging, die in 2013 ontstond na de vrijspraak van George Zimmerman bij de schietpartij op Trayvon Martin, heeft sociale media op grote schaal gebruikt om het bewustzijn te vergroten, protesten te organiseren en de stem van zwarte activisten en slachtoffers van politiegeweld te versterken. De hashtag #BlackLivesMatter is meer dan 44 miljoen keer gebruikt op Twitter, wat leidde tot een aanhoudend nationaal gesprek.

 

#Ik ook

De #MeToo-beweging, die in 2017 viraal ging na beschuldigingen tegen Hollywood-producent Harvey Weinstein, heeft overlevenden van seksuele intimidatie en aanranding in staat gesteld hun verhalen online te delen en daders verantwoordelijk te houden, zelfs onder spraakmakende figuren.

 

Klimaatstaking

De Fridays for Future/Climate Strike-beweging, geïnspireerd door het soloprotest van Greta Thunberg in 2018, heeft sociale media gebruikt om mondiale door jongeren geleide klimaatprotesten te coördineren en druk uit te oefenen op wereldleiders om actie te ondernemen tegen de klimaatverandering.

 

Maart voor ons leven

In de nasleep van de schietpartij op de Parkland-school in 2018 gebruikten leerlingen van de Marjory Stoneman Douglas High School sociale media om de March for Our Lives-demonstratie te organiseren, die honderdduizenden demonstranten trok die pleitten voor strengere wapenbeheersingswetten.

 

#StopAziatische haat

Na een toename van anti-Aziatische haatmisdrijven tijdens de COVID-19-pandemie heeft de #StopAsianHate-beweging sociale media ingezet om het bewustzijn te vergroten, incidenten te documenteren en steun en activisme te mobiliseren om racisme en geweld tegen Aziatische Amerikanen te bestrijden.

 

Deze voorbeelden laten zien hoe sociale media een cruciaal instrument zijn geworden voor moderne sociale bewegingen om momentum op te bouwen, collectieve actie te coördineren en gemarginaliseerde stemmen te versterken op manieren die in de jaren zeventig niet mogelijk waren. De snelheid, het bereik en het participatieve karakter van sociale media hebben het landschap van activisme en belangenbehartiging in het digitale tijdperk getransformeerd.

 

 

Bibliografie

7 voorbeelden van succes op het gebied van sociale media-advocaten. (n.d.). https://online.yu.edu/wurzweiler/blog/7-examples-of-social-media-advocacy-success

 

Een gids voor activisme in het digitale tijdperk - Maryville University Online. (2019). https://online.maryville.edu/blog/a-guide-to-social-media-activism/

 

Beste campagne voor sociale bewegingen op sociale media - The Shorty Awards. (n.d.). https://shortyawards.com/category/3rd-socialgood/social-movement-campaign

 

Digitaal activisme | Bureau voor diversiteit, gelijkheid en inclusie - cfaes dei. (n.d.). https://cfaesdei.osu.edu/resources/digital-activism

 

Sociale media, online activisme en 10 jaar #BlackLivesMatter. (2023). https://www.pewresearch.org/internet/2023/06/29/blacklivesmatter-turns-10/

 

De tweede daad van sociale-media-activisme | De New Yorker. (2020). https://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/the-second-act-of-social-media-activism

 

Wat zijn enkele voorbeelden van hashtag-activisme op X? - Quora. (2023). https://www.quora.com/What-are-some-examples-of-hashtag-activism-on-X

Sociale media zijn een cruciaal hulpmiddel geworden voor sociale bewegingen, waarmee ze momentum kunnen opbouwen, collectieve actie kunnen coördineren en gemarginaliseerde stemmen kunnen versterken. Deze bewegingen maken gebruik van de snelheid, het bereik en de participatieve aard van sociale media om activisme en pleitbezorging in het digitale tijdperk te transformeren.


Strategieën van Black Lives Matter

De Black Lives Matter (BLM)-beweging maakte strategisch gebruik van sociale media om rechtvaardigheid te bevorderen, protesten te stimuleren, live-ervaringen te delen en reacties van de gemeenschap te coördineren. De beweging begon in juli 2013 met de hashtag #BlackLivesMatter en leidde tot gesprekken over racisme, geweld en het strafrechtsysteem na de vrijspraak van George Zimmerman in de zaak van Trayvon Martin. De beweging kreeg grip door het gebruik van hashtags om gebeurtenissen te documenteren en op te roepen tot actie, en het Pew Research Center ontdekte dat meer dan 44 miljoen tweets de hashtag #BlackLivesMatter gebruikten tussen 2013 en maart 2023. Het gebruik van de hashtag is vaak toegenomen als reactie op gevallen van politiegeweld tegen zwarte Amerikanen, met meer dan de helft van alle tweets met de hashtag die tussen mei en september 2020 werden gepost, na de moord op George Floyd. De beweging maakte ook gebruik van Instagram, waarbij visuals werden gebruikt om steun te mobiliseren voor kwesties van sociale rechtvaardigheid, waarbij #BlackOutTuesday de eerste keer was dat een visueel platform centraal stond in socialemediabewegingen.


#MeToo-strategieën

De #MeToo-beweging maakte gebruik van socialemediaplatforms, met name Twitter, om bewustzijn te creëren over seksueel geweld tegen vrouwen. De beweging ging viraal in 2017 nadat Alyssa Milano's tweet overlevenden aanmoedigde om hun verhalen te delen met de hashtag "Me Too". Gebruikers van sociale media deelden getuigenissen, persoonlijke informatie, referenties en oproepen tot actie via tweets, wat steun en shares opleverde via retweets. In het eerste jaar werd de hashtag #metoo meer dan 19 miljoen keer gebruikt op Twitter, met gemiddeld meer dan 55.000 tweets per dag. De beweging heeft ook sociale media gebruikt om online en offline ruimtes met elkaar te verbinden, wat campagnes tegen seksueel geweld in verschillende sectoren inspireerde en leidde tot wetgevende en juridische acties.


Strategieën voor klimaatstakingen

De klimaatstakingsbeweging, met name het initiatief Fridays for Future, gebruikte sociale media om wereldwijde door jongeren geleide klimaatprotesten te coördineren en wereldleiders onder druk te zetten om actie te ondernemen. Geïnspireerd door Greta Thunberg gebruikte de beweging hashtags als #ClimateStrike en #FridaysForFuture om informatie te delen en lokale evenementen over de hele wereld te documenteren. Socialemediaplatforms zoals Facebook en Twitter dreven het gesprek in realtime aan toen er wereldwijd stakingen plaatsvonden. Influencers en belangrijke opiniemakers speelden ook een belangrijke rol bij het verspreiden van informatie over klimaatverandering en het promoten van de beweging. De beweging moedigde deelnemers ook aan om hun redenen voor deelname aan de wereldwijde klimaatstaking te delen en verhalen van over de hele wereld te versterken via sociale media.


Strategieën voor March for Our Lives

De March for Our Lives-beweging gebruikte verschillende socialemediaplatforms om bewustzijn te creëren voor haar campagnes en berichten ter ondersteuning van hervormingen van de wapenwetgeving. De beweging werd gestart door studenten van de Marjory Stoneman Douglas High School na een tragische schietpartij op school in Parkland, Florida, en gebruikte hashtags zoals #NeverAgain en #MarchForOurLives om aanhang te krijgen. De beweging gebruikte Twitter voor realtime-updates en Facebook voor het organiseren van marsen en demonstraties. Beroemdheden en politici steunden de beweging ook, waardoor de boodschap en het bereik ervan verder werden versterkt. Snapchat werd gebruikt om studentenstakingen en protesten te documenteren, waarbij de kaartfunctie van het platform werd gebruikt om activiteiten in de VS bij te houden.


#StopAsianHate-strategieën

De #StopAsianHate-beweging maakte gebruik van sociale media, met name TikTok, om bewustzijn te creëren, incidenten te documenteren en steun te mobiliseren tegen racisme en geweld tegen Aziatische Amerikanen. De beweging gebruikte de hashtag #StopAsianHate om bewustzijn, educatie en middelen te creëren voor de gemeenschap en haar bondgenoten, wat een beweging op verschillende sociale mediaplatforms heeft gecreëerd. Influencers en contentmakers speelden een belangrijke rol bij het vormgeven van het publieke discours over ras en identiteit, en burgerjournalisten registreerden haatmisdrijven en stelden onrecht op sociale media aan de kaak. De beweging richtte zich ook op positieve Aziatische representatie om stereotypen te bestrijden en solidariteit te bevorderen.


Bronnen:

[1] Sociale media, online activisme en 10 jaar #BlackLivesMatter, https://www.pewresearch.org/internet/2023/06/29/blacklivesmatter-turns-10/

[2] Hoe Instagram de Black Lives Matter-protesten van 2020 faciliteerde - PMC, https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9728865/

[3] 20 mediastrategieën die Black Lives Matter laten gelden, https://everydaypeacebuilding.com/20-media-strategies-that-make-black-lives-matter/

[4] Black Lives Matter: van social media-bericht tot wereldwijde beweging - BBC, https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53273381

[5] Sociale media blijven belangrijke politieke uitlaatkleppen voor zwarte ..., https://

 

Wat zorgt ervoor dat een beweging viraal gaat? Sociale media, sociale rechtvaardigheid ... (2022). https://today.usc.edu/what-makes-a-movement-go-viral-social-media-social-justice-coalesce-under-justiceforgeorgefloyd/

Made with AI Liner extention 

Signs You Are Being Catfished on Social Media & Dating Sites

Ah, het raadsel van het digitale tijdperk! Hier zijn enkele duidelijke signalen dat je misschien wordt gecatfisht:


**1. Snelle en intense romantiek**: als iemand die je net online hebt ontmoet snel diepe gevoelens uit, kan dat een waarschuwingssignaal zijn. Echte relaties ontwikkelen zich meestal in de loop van de tijd.


**2. Videogesprekken vermijden**: als je online match consequent videochats of telefoongesprekken vermijdt, kan dat komen doordat ze niet op hun profielfoto's lijken.


**3. Te mooi om waar te zijn**: als iemands profiel perfect lijkt, met glamoureuze foto's en een droomlevensverhaal, benader het dan met de nodige voorzichtigheid. Het kan een fantasie zijn die ze verkopen.


**4. Inconsistente informatie**: merk je discrepanties op in hun verhalen of details over hun leven? Deze inconsistentie kan een teken zijn van oneerlijkheid.


**5. Vragen om geld of persoonlijke informatie**: als ze om geld, cadeaubonnen of gevoelige persoonlijke informatie vragen, is dat een groot waarschuwingssignaal. Oplichters verzinnen vaak urgente verhalen om sympathie en financiële hulp op te wekken.


**6. Beperkte aanwezigheid op sociale media**: Als ze weinig vrienden, foto's of berichten hebben, kan dit erop duiden dat hun profiel nep is.


**7. Te veel zielige verhalen**: Overmatige verhalen over ongeluk of tragedie die bedoeld zijn om uw sympathie op te wekken, kunnen een manipulatietactiek zijn.


**8. Vreemde taal of grammatica**: Let op ongebruikelijke formuleringen, grammaticafouten of taal die niet overeenkomt met hun veronderstelde achtergrond.


Blijf waakzaam en vertrouw op uw instincten. Als iets niet klopt, is het altijd de moeite waard om verder te onderzoeken.

Hebt u ervaringen die u wilt delen of heeft u meer advies nodig over dit onderwerp?

2leo's Blogger Home (blognotas-blognota.blogspot.com)

 

Geen opmerkingen: